Pegase Corona Informatiecentrum

Uw veiligheid en welbehagen op één

Heeft u er de afgelopen weken en maanden ook zo naar uitgekeken? Weer kunnen reizen. Mógen reizen. Opnieuw onbezorgd op ontdekking gaan in een wereld zonder grenzen.

De coronacrisis heeft ons lang in haar greep gehouden. Dat doet ze in feite nog altijd. Want de gevolgen blijven voelbaar.

De wereld is te mooi om opzij te laten liggen, ons solidariteitsgevoel te groot om het ineens opzij te schuiven. De afgelopen maanden stonden in het teken van verbinding, waarbij één roep luid weerklonk: koop Belgisch. Ook vandaag blijft die instelling essentieel. Ook Pegase is op en top Belgisch. We leven voor de wereld, maar zijn geboren in Gent. We werken samen met de beste Belgische reisagenten en Belgische luchtvaartmaatschappijen.

Trek dus weer op reis, ga op vakantie en ervaar de wereld. Samen met ons ondersteunt u bovendien ook lokale gemeenschappen overal ter wereld.

Pegase staat synoniem voor unieke reiservaringen die tot in de puntjes verzorgd zijn. U kiest voor een exclusieve manier van reizen, wij hechten veel belang aan details en extra’s die totale gemoedsrust creëren. Uw welbehagen staat bij ons op één.

Daarom willen wij u graag ook alle informatie bezorgen, om ten allen tijde uw gemoedsrust te garanderen. Want uw gemoedsrust is voor ons cruciaal, wat er ook gebeurt, er wordt voor u gezorgd. Voor, tijdens en na uw verblijf.

Deze Corona content hub is een informatiebron die wij dagelijks updaten. Wenst u graag extra informatie? Dan staat ons Pegase service center tot uw dienst: we zijn van maandag tot vrijdag bereikbaar van 09:30 tot 17:00 op het nummer 09/345.40.05 of via [email protected]

Het Pegase Team

 

Informatie & maatregelen

Pegase volgt de maatregelen beslist door de overheid op de voet. Er is in België een negatief reisadvies van kracht watbetreft reizen naar buitenland tot en met 14 juni. Vanaf 15 juni kunt u terug reizen en gaan de grenzen open voor reizen binnen de Europese Unie. Elk land beslist echter zelf of het zijn grenzen al dan niet opent. Reizen buiten Europa kunnen vooralsnog niet.

Volgende elementen zijn van belang om te weten of uw reis kan doorgaan:

  • Uw vakantieland heeft z’n grenzen opengesteld
  • Uw vakantieland laat Belgen toe
  • De luchtvaartmaatschappij heeft z’n vluchtschema hernomen en heeft uw bestemming en vertrekdatum behouden
  • Uw hotel heeft de deuren opnieuw geopend en heeft de nodige veiligheidmaatregelen genomen

Raadpleeg de reisadviezen en maatregelen van de landen, de hotels, de luchtvaartmaatschappijen, onze Pegase partners op deze pagina om de situatie in het land van uw bestemming te kennen.

Laatste update: 01/07/2020

Veelgestelde vragen (FAQ)

Mijn reis is geannuleerd. Waarop heb ik recht?

Federaal minster van Werk, Economie en Consumenten Nathalie Muylle heeft op 19 maart een ministrieel besluit afgevaardigd dat bepaalt dat geannuleerde pakketreizen alleen nog met een voucher worden vergoed. Deze Corona-tegoedbonnen kan worden gebruikt om later een nieuwe reis te boeken. Tegelijk werd vastgesteld dat het compensatiesysteem gedekt is door een garantiefonds, dus in het geval een faillissement wordt de consument betaald door dat garantiefonds. Een terugbetaling kan alsnog geëist worden, zij het pas na twaalf maanden. De touroperator heeft dan nog eens 6 maanden om de betaling effectief uit te voeren. Alle Corona-tegoedbonnen moeten uitgegeven zijn voor 19 juni, onafhankelijk van uw afreisdatum. 

Wat kan ik met mijn Corona-tegoedbon doen?

Uw Pegase Corona-waardebon is onbeperkt geldig en kunt u gebruiken voor het boeken van een nieuwe reis. Er zijn geen beperkingen qua aanbod of data, uw bon is geldig op ons volledig beschikbaar aanbod.

Kan ik mijn Corona-tegoedbon gebruiken voor meerdere dossiers?

Dat is mogelijk.

Kan ik meerdere Corona-tegoedbonnen gebruiken om 1 dossier te boeken?

Dat is mogelijk.

Hoe kan ik mijn Corona-tegoedbon verzilveren?

U contacteert ons Pegase Service center telefonisch op 09/345.40.05.

Wat als een geboekte vlucht niet doorgaat, maar mijn hotel wel open is?

Dan zoeken wij samen met u naar een oplossing op maat. Mogelijks zoeken we u een vlucht met een andere luchtvaartmaatschappij. Indien er geen andere vlucht beschikbaar is, kunnen we uw reis wijzigen naar een later moment, of annuleren we kosteloos uw vakantie.

Wat als ik vertrek en in mijn vakantieland in quarantaine moet?

Indien u een pakketreis geboekt hebt en u bent verplicht in een quarantaine te blijven die langer duurt dan uw oorspronkelijke verblijfsduur, dan betalen wij drie extra nachten ter plaatse uw accommodatie. De resterende nachten dient u zelf te bekostigen. Indien u geen pakketreis heeft geboekt, maar enkel een vlucht en/of een hotel, dient u steeds uw quarantaineverblijf volledig zelf te betalen.

Wat met mijn annulatieverzekering?

De meeste annulatieverzekeringen komen niet tussen als u annuleert vanwege het coronavirus. Deze verzekeringen vergoeden alleen ‘persoonlijke omstandigheden’, zoals een ongeval, het overlijden van een naaste, een echtscheiding of een herexamen. De meeste contracten sluiten epidemieën zelf uitdrukkelijk uit en dekken geen annuleringen wegens een besmettelijk virus. In dat geval gaat het om ‘overmacht’.

Kan ik zelf mijn pakketreis annuleren?

U kunt uw pakketreis zelf niet annuleren. U kunt alleen een annulatie eisen als de maatregelen die zijn getroffen naar aanleiding van de coronapandemie belangrijke gevolgen hebben op de uitvoering van de onderdelen van uw pakketreis. Bijvoorbeeld als er tussenlandingen of uitstappen geannuleerd worden. Maar als alle onderdelen van de reis doorgaan zoals gepland, kunt u uw reis alleen annuleren onder de voorwaarden in uw contract, dat enkel toelaat te annuleren mits betaling van annulatiekosten.

Welke maatregelen hebben jullie getroffen voor de klanten?

Wij staan in nauw contact met al onze partners, zowel in België als ter plaatste op onze bestemmingen. Van al onze partners verwachten we kwaliteitsgaranties en de nodige veiligheidsmaatregelen. U vindt alle info i.v.m. deze maatregelen verder in dit informatiecentrum.

 

Onze tips voor een vakantie ten tijde van Corona

Registreer uw reis op Travellers Online

U bent Belg en u vertrekt op reis? Registreer uw reis via de website travellersonline.diplomatie.be van de FOD Buitenlandse Zaken. Het is gratis en het duurt maar een paar minuten. Op de site vult u uw reis- en persoonsgegevens (gsm, e-mail, verschillende bestemmingen ...) in, en de gegevens van een contactpersoon in België. Als zich in het land van uw bestemming een noodsituatie voordoet, zoals een natuurramp, een aanslag of een ernstig ongeluk, dan kan Buitenlandse Zaken met die gegevens sneller met u, uw reisgezellen of uw familieleden in contact komen en zo nog beter hulp bieden.

Neem uw mondmasker mee

Een mondmasker is verplicht op Brussels Airport en aan boord van het vliegtuig. Breng dus uw mondmasker mee, en voorzie ook een nieuw mondmasker voor de terugreis.

 

Informatie i.v.m. uw vertrek & vlucht:

Onze luchthavenvervoer partner

Onze luchthavenvervoer partner komt u halen bij u thuis en brengt u naar de luchthaven (en brengt u terug thuis op retour). Dit gebeurt in de meest veilige omstandigheden:

  • De chauffeur draagt een mondmasker of er is een scherm voorzien tussen de chauffeur en de klanten
  • De chauffeurs desinfecteren na elke rit de handvaten en alles wat door de klant aangeraakt is
  • De chauffeurs hebben handgel bij en vragen elke klant bij het instappen hun handen te ontsmetten
  • De wagen wordt verlucht tussen twee ritten door

Brussels Airport

  • Meer dan 200 handdispensers zijn in de luchthaven opgesteld, om zo een goede handhygiëne te kunnen garanderen
  • Er zijn honderden stickers aangebracht om de anderhalve meter afstand aan te duiden tussen de passagiers
  • Plexi glass is aangebracht aan elke desk
  • Het is verplicht om een mondmasker te dragen op de luchthaven
  • Vanaf 15 juni vinden er ook temperatuur controles plaats, waarbij de luchthaven gebruikt maakt van thermale camera’s
  • Passagiers afzetten en opwachten is niet langer toegelaten
  • Brussels Airport heeft ook specifiek WhatsApp nummer in gebruik genomen om de vragen van klanten zo concreet en snel mogelijk te beantwoorden: +32 2 753 77 53
  • Er zijn slechts een beperkt aantal food & beverage outlets open op de luchthaven

Diamond Lounges / The Loft Lounge / The Suite Lounge

  • Deze zijn momenteel gesloten. Een heropstart wordt verwacht, maar dan met een beperking in capaciteit en aanbod. 

Brussels Airlines

  • Om wachtrijen te vermijden gebeurt de boarding & deboarding rij per rij
  • Een mondmasker is verplicht tijdens de vlucht vanaf 6 jaar. Brussels Airlines kan niet garanderen dat er voldoende voorraad maskers aan boord zijn, dus gelieve zelf steeds uw eigen maskers mee te brengen. 
  • Het vliegtuig wordt extra ontsmet
  • Desinfecteer materiaal zoals doekjes en handgel wordt ter beschikking gesteld voor alle passagiers
  • Er worden momenteel geen maaltijden en drank geserveerd, ook is er geen buy-on-board beschikbaar
  • Brussels Airlines vliegtuigen zijn standaard uitgerust met HEPA filters, die de cabine permanent van gefilterde en zuivere lucht voorzien. De kwaliteit van de lucht aan boord is vergelijkbaar met deze in een operatiekwartier
  • Er kunnen striktere maatregelen i.v.m. de handbagage genomen worden, mogelijks wordt u gevraag deze (gratis) in te checken als ruimbagage, om zo de fysieke afstand aan boord maximaal te kunnen bewaren tussen passagiers 

TUI fly

  • Een mondmasker is verplicht tijdens de vlucht
  • Het vliegtuig wordt extra ontsmet
  • Er kunnen striktere maatregelen i.v.m. de handbagage genomen worden, mogelijks wordt u gevraag deze (gratis) in te checken als ruimbagage, om zo de fysieke afstand aan boord maximaal te kunnen bewaren tussen passagiers 
  • TUI fly vliegtuigen zijn standaard uitgerust met HEPA filters, die de cabine permanent van gefilterde en zuivere lucht voorzien. De kwaliteit van de lucht aan boord is vergelijkbaar met deze in een operatiekwartier
  • Het cabinepersoneel probeert de contactmomenten tussen passagiers en personeel zo beperkt mogelijk te houden. Er is een beperkt assortiment beschikbaar van eten en drank mits supplement. Klanten die de Fly Deluxe service hebben, zullen een maaltijd en drank krijgen zoals steeds. De papieren krant wordt vervangen door een digitale krant
  • Er wordt geen duty-free aanbod verkocht

 

Informatie per bestemming & hotel:

De officiële informatie per bestemming raadpleegt u via: https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen

Een interactieve kaart per bestemming raadpleegt u via: https://www.iatatravelcentre.com/international-travel-document-news/1580226297.htm

Alle specifieke info per bestemming en een doorverwijzing naar alle hotelinformatie vindt u via onderstaande bestemmingspagina's: